Pepernoten en warme chocolademelk - Reisverslag uit Sanlúcar la Mayor, Spanje van Rixt Wit - WaarBenJij.nu Pepernoten en warme chocolademelk - Reisverslag uit Sanlúcar la Mayor, Spanje van Rixt Wit - WaarBenJij.nu

Pepernoten en warme chocolademelk

Blijf op de hoogte en volg Rixt

05 November 2014 | Spanje, Sanlúcar la Mayor

Hola!! ☺

Nou, de winterjassen kunnen aan! Met een graad of 9 in de ochtend en 17 in de middag wordt het hier nu een stuk kouder. En na een periode van 25 graden is dit wel te voelen. Maar erg vinden wij dit niet, want dit weer brengt gezelligheid met zich mee, en wij zitten dan nu ook heerlijk aan de warme chocolademelk met pepernoten en sinterklaas muziek! Laat dat wintergevoel maar komen.

Afgelopen weekend zijn we naar Granada geweest! Vorig weekend zaten we er beide wat door heen, we misten thuis en begonnen ons wat te vervelen. Dus hebben we even met Carmen gepraat en die kwam met het idee om eens een weekendje weg te gaan. Waarom ook niet? Dus hebben we gegoogled naar mooie plaatsen hier in de buurt en zo kwamen we bij Granada, een stad die tussen de bergen ligt. Dus dezelfde dag hebben we nog een camping en hotel geboekt. Iets wat we in Nederland nooit zo snel zouden doen, hier doen we het gewoon! Geweldig.

Zaterdag hadden we de bus van 8.15 uur richting Granada, waar we om 11.30 uur aankwamen. Het was een mooie busrit, want het landschap veranderd van plat naar bergen! En als ik iets mooi vind zijn het wel bergen. Dat geeft mij, en ook Katja een echt wintersport gevoel.
Voor zaterdag stond de stad verkennen op de planning, en dit hebben we dan ook gedaan. In Granada zijn heel veel Arabische straatjes, omdat dit de laatste Arabische stad was. Uiteindelijk kwamen we terecht bij een tourist office speciaal voor jongeren. Zij organiseerde Night Adventure Tours. Dit zijn wandeltochten van 17.00 uur tot 20.00 uur door de bergen rondom Granada. Je begint met wandelen in de stad en gaat dan over (zoals zij het noemde) illegale paden de bergen in om van het uitzicht te genieten.
Dit leek ons wel wat, dus hebben we dit geboekt voor de zondag.
Aan het begin van de avond namen we de bus richting de geboekte camping. Op de site van de camping hadden ze gezet dat de bus voor de camping stopte. Maar dit was echter niet zo. De bus stopte een kilometer voor de camping, dus moesten we de camping in donker gaan zoeken. En als het nou in de stad lag was dit geen probleem geweest. Maar de camping lag in de middle of nowhere, in een gebied zonder lichten. Dus dit was ook weer een heel avontuur. Maar we hebben het gevonden. We dachten dat we op de camping wel konden eten, omdat ze dit ook aanboden op hun site. Maar ook dit was niet het geval, dus zaten we zonder avondeten. Maar ook dit hebben we weer opgelost met nootjes, koekjes en croissantjes (wat we mee hadden voor het ontbijt).
We sliepen op de camping in een soort ‘hotel’ kamer, hotel kan je het niet noemen want het was er Siberisch koud ’s nachts. Geweldig.

Zondag ochtend om 9 uur zaten we alweer in de bus naar Granada, we wouden heel graag de bergen in gaan maar dit was niet mogelijk omdat er geen bussen naar toe reden. Een beetje jammer. Dus hebben we eerst maar ons (voor de volgende nacht geboekte) hotel opgezocht. Hier de spullen gedumpt en uitgebreid ontbeten in een restaurantje. Daarna zijn we richting het Alhambra (paleis Granada) gelopen omdat we hoorden dat hieromheen een heel mooi park zat. En dat bleek ook zo te zijn. Op het hoogste punt van dit park had je heel erg mooi uitzicht over de stad. Genieten dus alweer. En toen was het ook zo maar weer 17.00 uur en was het tijd voor de Night Adventure Tour! Dit was echt geweldig!!! We gingen met een groep van 10 personen, allemaal studenten uit het buitenland. Dus dat was ook erg leuk. We zijn eerst een stukje door de stad gelopen/ geklommen (het liep bergopwaarts) en toen belanden we in een soort krotten wijk. ( waar zijn we nu weer beland?!!) In die krottenwijk woonden mensen die alternatief wouden leven, en het was wel ‘indrukwekkend’ om dit te zien. Ze houden die berg schoon en zijn niet crimineel zei onze gids. Maar vanaf deze wijk had je wel geweldig uitzicht over de stad en bergen. Vanaf dit punt hebben we de zonsondergang gekeken, echt heel mooi.
En toen werd het donker en zijn we richting een andere berg gelopen, die we ook hebben beklommen via een zandpaatje! Maar na deze klim hadden we echt geweldig uitzicht over een nu donkere met lichtjes bezaaide stad. Echt genieten! En toen we boven waren begon het adventure gedeelte van de tour, we gingen door een grot kruipen.. jaja, inclusief spinnen! Genieten dus.. En hierna begon de tocht naar beneden die nog zwaarder was dan de tocht naar boven, omdat je over steile zand paadjes afdaalt en je steeds wegglijd. Maar hierbij hadden we wel echt heel veel lol. Het is echt een aanrader om dit te gaan doen als je ooit in Granada komt.
Na de tour hebben we nog wat gegeten met de andere studenten en toen zijn we het hotel maar weer eens op gaan zoeken.

Na een heeerlijke nacht geslapen te hebben in een echt hotel kwamen we aan bij het ontbijt wat bij de overnachting in zat, en wat voor ontbijt! Echt schoon waren de borden niet, dus die hebben we niet gebruikt. Maar klagen mogen we niet, want het was voor 2 personen maar €30.
Na het ontbijt stond een bezoek aan het Alhambra op de planning, iets wat je moet hebben gedaan als je in Granada geweest zeiden de mensen hier. Dus dat moesten we dan ook maar doen. Na weer een wandeltocht (we hebben niets anders gedaan) kwamen we aan bij dit oude paleis. En het was zeker de moeite waard. Het zag er allemaal nog vrij nieuw uit omdat het heel erg goed is onderhouden, eerst twijfelden we er aan of het wel echt zo oud was. Maar toen we een koptelefoontje met geschiedenis uitleg hadden gekocht kwamen we er wel achter dat het echt waar was.
De tuinen van het paleis zijn echt heel erg mooi en het uitzicht vanaf de uitkijk toren ook. Granada ligt echt heel erg mooi tussen de bergen, en we zagen zelfs al wat sneeuw liggen. Het paleis zelf was ook heel erg mooi, heel gedetailleerd. Foto’s staan op facebook.
Hierna hebben we heerlijk in een heel lux restaurant geluncht. Niet dat we zo veel geld hadden, want 3 gangen waren maar €8. Ook dat was dus alweer leuk.
Hierna hebben we wat rondgelopen en om 20.30 uur hadden we de bus terug naar huis.

Het was echt een zeer geslaagd weekend en we hebben echt genoten.

Voor rest gaat het nog steeds goed! 3 maanden zijn haast te kort want we zijn nu alweer over de helft. Op stage hebben we het ook echt naar onze zin, het is wel even puzzelen met de opdrachten omdat het hier zo anders is. Ook lopen we nu mee met de fysiotherapeut. Dit is echt heel erg leuk, omdat wij ook dingen mogen doen. Want hierbij hoef je niet echt te communiceren met de mensen. In het begin van de ochtend lopen we mee met de verpleegkundige en behandelen we de wonden en brengen we medicijnen rond en daarna lopen we mee met de fysio. Een leuke afwisseling dus. In het begin liepen we met de verzorgende mee om de mensen te wassen. Maar hierbij konden wij niets doen omdat de communicatie heel erg belangrijk is, dus stonden we de hele tijd maar wat toe te kijken, waar we niet vrolijk van werden omdat we ons graag nuttig willen maken. Dus op de manier zoals het nu gaat is het en stuk beter. ☺
Dus voor de mensen die zich afvroegen of we nog wel werkten, bij deze haha.
Na stage hebben we nog steeds 2 dagen per week 1.5 uur taalcursus, het Spaans begint ons nu al steeds duidelijker te worden.

En zoals ik al eerder zei, de tijd vliegt echt voorbij! Aankomend weekend komen mijn ouders al en daarna hebben we nog maar 5 weken te gaan! Vreselijk! Want hoe langer we hier zijn hoe bijzonderder het wordt. De mensen hier zijn zo warm en lief voor ons. Een paar mensen zijn in zo’n korte tijd al heel bijzonder geworden, en die mensen ga ik dan ook echt missen. Maar daar moet ik nog maar niet te veel mee bezig gaan, want ik ben hier nu nog! Daarom zijn 3 maanden te kort. Want ik denk dat je na 3 maanden pas echt je echte draai hebt gevonden.

Dankbaar, dankbaar, dankbaar. ☺

Voor de mensen die het tot deze regel hebben gehaald, bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie het wat leuk vinden, en anders maar niet. Ik vind het zelf wel leuk :p

Een hele fijne dag nog, ik ga nu naar taalcursus en daarna boodschappen doen en daaaaaarna met school bezig! Want ook hier gaat het leven gewoon door.

Liefs van Rixt

• 05 November 2014 - 18:41

Lina:

Ik heb weer genoten van jou verslag , geweldig wat je allemaal mee maakt .Ja het weekend krijg je bezoek heb ik gehoord heel veel plezier samen .Marijke heeft vanmorgen nog gebeld want wij hadden hier weer een aardbeving ,bij ons viel het mee we hadden deze keer geen schade , zijn wel weer geschrokken .Groetjes en liefs Opa en Oma .

• 06 November 2014 - 07:40

Rixt De Wit :

Wat leuk om weer zo'n lieve reactie van opa en oma Lanting te lezen! En wat schrikken van inderdaad weer een aardbeving :( Ik hoorde dat er volgende week kans is op sneeuw in Nederland?
    Liefs van Rixt

• 06 November 2014 - 11:31

Sylvia:

WAt heb je een levendig verslag geschreven. Ik zie het voor me. Heel leuk.Fijn dat jullie nu oojk andere werkzaaamheden mogen doen. veel plezier!

• 16 November 2014 - 05:33

Wietske Straatsma:

Hé Rixt, ik zit nu in de nachtdienst en heb je blog gelezen. Conclusie: ik heb het niet druk!.
    Wat maak je veel mee en vooral wat geniet je. Geweldig om te lezen. Ik vraag Anne Wietske af en toe wel hoe het met je gaat, dus ik blijf wat op de hoogte, maar het alles van jezelf lezen is ook bijzonder.
    Je vader en Marijke zijn inmiddels bij je geweest. Dit is vast ook geweldig geweest.
    Rixt geniet nog even de laatste weken!!!!!!!.
    Liefs van Wietske